Jednokoľajová spojnica krajského mesta Žilina s obcami Rajeckej doliny meria 20,9 km. Bola vybudovaná v posledných rokoch 19. storočia. Prvý vlak po nej prešiel 10. októbra 1899. V osobnej železničnej doprave boli spočiatku nasadené parné rušne, typické pre miestne trate, označované ako rad 310. Najväčšia traťová rýchlosť je 60km/h, zábrzdná vzdialenosť 400m, rozhodné sklony sú do hodnoty 15‰. V úseku Lietavská Lúčka – Rajec je trieda zaťaženia C4, s normatívom dĺžky vlaku len 265m (so súhlasom výpravcu ŽST Rajec 400m). Na zvyšnom úseku je trieda D3 s normatívom dĺžky 460 resp. 600m. Dopravná prevádzka v úseku Bytčica – Rajec sa riadi telefonickým dorozumievaním, ponukou, prijatím a odhláškou.Železnica je prirodzenou súčasťou organizmu mesta Žilina i všetkých obcí a miest v Rajeckej doline. Daný fakt zvýrazňuje tiež zaužívané familiárne pomenovanie lokálky - Rajecká Anča. Výstavbu budov v železničných staniciach a zastávkach v roku 1899 riadil žilinský architekt a staviteľ Mikuláš Rauter, ktorý je i autorom Rosenfeldovho paláca v Žiline